Indie by mohla rychle zahájit licenční výrobu letounů Su-57E

08.03.2025

Podle magazínu MW, ruská obchodní společnost Rosoboronexport vydala 7. března prohlášení, ve kterém uvedla, že Indie by mohla rychle zahájit licenční výrobu letounů páté generace Suchoj Su-57E prostřednictvím modernizace stávající výrobní linky v zemi na starší letouny Suchoj Su-30MKI. Ruská společnost ocenila spolupráci s indickým dodavatelem obrany Hindustan Aeronautics Limited na výrobě Su-30 a poznamenala: "Pokud indická strana učiní kladné rozhodnutí, továrny, které v současnosti montují Su-30MKI, by mohly být rychle přizpůsobeny k výrobě Su-57E."

Indie dříve v licenci vyrobila nejméně 222 Su-30MKI a po debutovém vystoupení v zemi na únorové letecké výstavě Air India 2025 bylo potvrzeno, že se uvažuje o podobné licenční výrobě nového letounu. Indie čelí tlaku, aby rychle začala nasazovat letouny páté generace, z velké části kvůli plánům sousedního Pákistánu zahájit nasazení moderních čínských letadel FC-31 v roce 2029.

Je vysoce pravděpodobné, že pokud dojde k dohodě, Indie si před přechodem na licenční výrobu opatří alespoň malý počet Su-57 z ruské výrobní linky. To by odpovídalo nákupu padesáti letounů Su-30MKI před zahájením domácí výroby. Urychlení zahájení licenční výroby by mohlo minimalizovat počet běžných zakázek. Byla také uvedena možnost, že by Indie souběžně s licenční výrobou mohla přistoupit ke společnému programu vývoje vylepšené a domácímu letectvu silně přizpůsobené varianty Su-57, možná pod označením Su-60.

Ruské zdroje široce informovaly, že možnosti přizpůsobení pro zahraniční klienty jsou již vyvíjeny v rámci programu Su-57, zejména varianta se dvěma sedadly, u které se očekává, že bude silně upřednostňována indickým letectvem. Letoun Su-57 je považován za jedinou schůdnou možnost Indie postavit stíhačku páté generace před polovinou 30. let tohoto století, přičemž dvě ze tří dalších stíhaček páté generace, které se v současnosti celosvětově vyrábí, J-20 a FC-31, vyrábí Čína, se kterou země vede řadu územních sporů. Čtvrtý letoun, americký F-35, je považován za politicky neživotaschopný kvůli rozsáhlým kontrolám, které USA uvalují na to, jak jsou jejich letouny využívány, a také kvůli omezené úrovni důvěry mezi těmito dvěma státy, zejména poté, co Washington v minulosti vyhrožoval Indii ekonomickými sankcemi za její zakázky na obranu.

Indické ministerstvo obrany dlouhodobě projevuje velký zájem o pořízení Su-57, jednání o dohodě o licenční výrobě údajně probíhají od února 2023. Hlavním důvodem váhání byla údajně pomalá rychlost, s jakou byl Su-57 zařazován do služby v Rusku, protože více než 200 strojů mělo být v provozu do roku 20025. Letoun však prošel zcela unikátní úrovní bojových zkoušek v ukrajinském konfliktu, přičemž operace zahrnovaly potlačení protivzdušné obrany, vzdušný boj, činnost v silně bráněném prostoru, stejně jako přesné údery proti pozemním cílům. Očekává se, že to takové obavy zmírnilo. Významné zvýšení výrobního rozsahu Su-57 od roku 2020 způsobilo, že velké exportní objednávky se zdají být stále životaschopnější, přičemž první exportní smlouva byla potvrzená v listopadu 2024. Klientem je vojenské letectvo Alžírska. Očekává se, že plánovaná integrace motoru AL-51F do roku 2027 dále zvýší přitažlivost Su-57, protože výrazně zvýší výkon a sníží provozní náklady.

Montáž Su-57 / OAK
Montáž Su-57 / OAK

 



Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky