Ghana může odmítnout nákup českých letounů L-39NG
Plány Ghany na pořízení šesti cvičných a lehkých bitevních letounů L-39NG vyvinutých českou společností Aero Vodochody se zastavily kvůli nedostatku financí.
V srpnu roku 2021 předložil ghanský ministr obrany Dominic Nitiwul tamnímu parlamentu žádost o schválení financování nákupu šesti letounů L-39NG ve výši 111 milionů EUR. Součástí akvizičního balíčku byla také dodávka náhradních dílů, školení a podpůrné služby. Letadla měla být zakoupena na základě smlouvy o půjčce. Aero Vodochody potvrdilo, že jedná s ghanským ministerstvem obrany o dodávkách letadel. O šest měsíců později jednání stále probíhala.V lednu 2022 vyšlo najevo, že ghanské ministerstvo obrany přerušilo jednání, aby zvážilo alternativní návrh ze Spojených států, které nabízely dva různé typy letadel: A-29 Super Tucano od Embraer/Sierra Nevada a AT-6C Wolverine od Textronu.
Přestože návrh USA nebyl přijat, ghanský parlament nákup letadel v Česku zatím neschválil. Předpokládá se, že důvodem zpoždění je nedostatek finančních prostředků v rozpočtu. Projekt se nepohnul ani po návštěvě náměstka ministra zahraničí Ghany Thomase Mbomby v Aeru Vodochody v září 2022.Nákup L-39NG Ghanou tedy může probíhat podle stejného scénáře jako jejich akvizice Senegalem. V dubnu 2018 bylo oznámeno, že Senegal získá čtyři L-39NG, ale na začátku roku 2022 se ukázalo, že dohoda byla zrušena kvůli řadě problémů.Ghanské letectvo dříve provozovalo osm cvičných L-29 Delfín a dva L-39ZO. V současné době jsou v provozu čtyři stroje K-8 čínské výroby a pět strojů EMB-314 Super Tucano brazilského Embraeru.Od roku 2017 Ghana využívá služeb českého podniku LOM Praha pro servis svých vrtulníků Mi-17, Mi-171Sh a Mi-8. V roce 2021 bylo mezi Ghanou a Českou republikou podepsáno memorandum o porozumění o obranné spolupráci. V posledních letech navštívily delegace českého obranného průmyslu Ghanu, Burkinu Faso a Togo, svá řešení a služby africkým zemím nabídly společnosti Aero Vodochody, LOM Praha, Excalibur Army, SVOS, European Air services a Transcon.Aero L-39NG (Next Generation) je nová generace podzvukového cvičného letounu Aero L-39 Albatros. Letoun L-39NG vychází z původní aerodynamické koncepce L-39, ale jeho konstrukčně a technologicky upravený trup doplňuje nové křídlo s integrální palivovou nádrží, modernější přístrojové vybavení a pohonná jednotka s vyšší životností. Předností letounu L-39NG proti konkurenci jsou nízké pořizovací a provozní náklady. Stroj L-39NG je kromě výcviku pilotů navržen také pro plnění bitevních, hlídkových a průzkumných úkolů.Program L-39NG byl rozdělen do dvou fází. První z nich spočívala v zástavbě moderní avioniky a především motoru FJ-44-4M do stávajících L-39, přičemž po konci životnosti těchto draků bylo možné využít pohonnou jednotku v nově vyrobených letounech. Druhá fáze zahrnovala vývoj a výrobu zcela nového L-39NG.
Technologický demonstrátor L-39NG, označovaný jako L-39CW, poprvé vzlétl 14. září 2015. První nově vyrobený letoun L-39NG byl poprvé představen 12. října 2018 v továrně Aero ve Vodochodech.