Boeing sahájil stavbu letounů P-8A Poseidon pro Německo

12.10.2024

Americká firma Boeing začala v Rentonu montovat první tři letouny P-8A Poseidon určené pro německé ozbrojené síly.

Jak informoval Německý Spolkový úřad pro vyzbrojování, informační technologie a údržbu (BAAINBw) na své oficiální stránce X (dříve Twitter), první tři letouny P-8A, určené pro námořní hlídkování a protiponorkový boj, jsou ve výrobě ve Spojených státech. První let je naplánován na listopad 2024. Dodávky do Německa začnou v roce 2025.

Oficiálně je typ Boeing P-8A považován za dočasné řešení. Německo spolu s Francií pracuje na společném projektu námořního hlídkového letounu, nebo spíše komlexního systému, označeného jako Maritime Airborne Warfare System (MAWS). V souvislosti s tímto stavem velitelství německého námořního letectva prohlásilo, že nevytvoří specializovanou infrastrukturu pro P-8A.

V červnu 2020 německé ministerstvo obrany oznámilo, že upouští od plánů na modernizaci stávajících hlídkových a protiponorkových letounů P-3C Orion a provádí tržní studii s cílem posoudit možnost nákupu stávajících hotových platforem. Do oblasti zájmu se dostaly letouny P-8A Poseidon, Airbus C295 Persuder a RAS-72 Sea Eagle, což je modifikace stroje ATR-72 nabízená firmou Rheinland Air Service GmbH.

V březnu roku 2021 americké ministerstvo zahraničí schválilo potenciální dodávku pěti hlídkových a protiponorkových letadel P-8A do Německa v rámci programu zahraničního vojenského prodeje. Plánovaná hodnota zakázky včetně souvisejícího vybavení a služeb měla dosáhnout hodnoty až 1,77 miliardy USD.

V červnu 2021 Boeing oznámil, že německé ministerstvo obrany přijalo nabídku na dodávku pěti letounů P-8A Poseidon.

V září 2021 podepsalo americké námořnictvo první kontrakt s Boeingem v hodnotě 756,635 milionů dolarů na dodávku 5 letounů P-8A Poseidon německým ozbrojeným silám. Zahájení dodávek bylo naplánováno na konec roku 2024 až začátek roku 2025.

V listopadu 2023 schválil rozpočtový výbor německého parlamentu přidělení finančních prostředků ve výši 1,1 miliardy EUR na nákup tří dalších letounů P-8A Poseidon.

Německá společnost MAWS GbR (skládající se z ESG Elektroniksystem- und Logistik-GmbH, HENSOLDT Sensors GmbH a Diehl Defense GmbH & Co. KG) získala 25. dubna 2024 zakázku na druhou národní doplňkovou studii francouzsko-německého projektu systému MAWS.

Systém MAWS má využívat pilotované i bezpilotní letecké platformy spolu s pozemními stanicemi. K tomu budou nezbytné mohutné datové spoje pro vytváření sítí a cloudové řešení založené na umělé inteligenci používané k analýze dat získaných z různých senzorů.

Program MAWS byl zahájen v roce 2018 s cílem vyvinout evropské pilotované letadlo pro námořní hlídkové mise, které bude létat v roce 2035, aby nahradilo francouzský typ Atlantique 2 a Německem provozovaný americký typ P-3C Orion . Byly navrženy stroje založené na letounech Airbus A320neo nebo Dassault Falcon 8X nebo 10X.

Po německé akvizici P-8A se zdá, že evropské letecké platformy pro MAWS bude muset připravit Francie sama. 

Boeing P-8A Poseidon / U.S. Navy / PD
Boeing P-8A Poseidon / U.S. Navy / PD


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.

Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.