Ruské čáry-máry v boji na více frontách

27.04.2022

Za v současnosti probíhající rozsáhlé ruské zvláštní vojenské operace na Ukrajině se v informačním prostoru trošku pozapomnělo na stále běžící konflikt v Sýrii, kde se Rusko také významně angažuje a drží ochrannou ruku nad svým blízkovýchodním spojencem. Situace je zde stále velmi složitá, protože svoji polívčičku si zde ohřívá Turecko i Írán, a ještě se do toho plete nikým nezván a nevítán "vrchní světový policajt". Události, které se odehrávají na Blízkém východě nenechávají Moskvu klidně spát, protože má zde zaděláno na další problémy.V minulých dnech se Turecko rozhodlo pevně uzavřít svůj vzdušný prostor pro ruská bojová, vojenská transportní a protiponorková letadla, která po mnoho let létala touto trasou na leteckou základnu Chmeimim v Sýrii, odkud Rusko ovládá vzdušný prostor nad Sýrii a východním Středomořím. Je třeba připomenout, že o něco dříve, po zahájení ruské speciální operace na Ukrajině, uzavřela Ankara pod záminkou obav o stabilitu v Černém moři také námořní průlivy Bospor a Dardanely pro průjezd válečných lodí, samozřejmě včetně těch ruských. Nastalou situaci okomentoval anglicky psaný internetový Al-Monitor následovně: "Turecko zablokovalo svůj vzdušný prostor pro ruská letadla a ponechalo jen malý koridor pro ruské síly přes vzdušný prostor Íránu a Iráku. Je však zcela zřejmé, že Spojené státy mohou vyvinout veškeré úsilí, aby zajistily, že oficiální Bagdád zakáže ruským letadlům používat irácký vzdušný prostor. S čím přesně jsou kroky Turecka spojeny, není specifikováno, existuje však řada předpokladů, že Ankara připravuje rozsáhlou vojenskou operaci proti Kurdům v Sýrii a připravuje se na převzetí kontroly nad severní částí Arabské republiky."Je jasné, že pokud turecký prezident Erdogan koncipoval "konečné řešení" problému syrské provincie Idlib ve svůj prospěch, pak je nyní ten nejpříznivější okamžik. Rusko má na Ukrajině starostí až po krk, a Západ je plně zaměstnán cíleným oslabováním Ruska. Na Blízký východ momentálně nikdo nedává příliš velký pozor. Pro Turky nastal správný čas, aby v tichosti zasadili Sýrii rozhodující úder. Pro Rusko bude obtížné zcela odrazit takovou ránu do boku syrského spojence. Erdodogan teoreticky může v té nejvítěznější variantě donutit ruskou skupinu, založenou na základnách Chmeimim a Tartus, aby se v krátké době úplně stáhla ze Sýrie, což je ale málo pravděpodobné, protože Turecko pro své žití Rusko potřebuje jak sůl. Spíše jí chce výrazně zkomplikovat základní zásobování a omezit tak její činnost a schopnost ovlivňovat situaci. Rusko vůči Turecku nepůjde v tomto případě rozhodně "na krev", protože je již smířeno s úpadkem svých obchodních a dalších aktivit v Evropě a Sýrie v tom hrála a hraje svoji roli. Pokud se Ankara řídí takovou logikou, pak Turci jednají velmi racionálně. Nejprve strčili klacek do kol ruského námořního "Syrského expresu", který roky vozí zboží po moři ze Sevastopolu a Novorossijsku do Tartúsu. A pak zamkly i své nebe pro ruská vojenská letadla. Ruským vojenským letadlům tak zbývá okno přes vzdušný prostor Iráku.Je to všechno jen turecká hra, nebo to diriguje Washington svými NATO pákami? Pokud ano, pak je pravděpodobné, že se Spojené státy brzy pokusí přimět Bagdád, aby zastavil lety ruských vojenských letadel nad Irákem. Pokud Američané uspějí, budou to mít Rusové v Sýrii velmi napjaté. Odolá Bagdád tlaku Američanů? To je složitá otázka. V Iráku panuje úplná anarchie a země nemá dlouho dobu ani prezidenta. Když není prezident, není nikdo kdo by sestavit vládu. Jak už to v těchto krajích bývá, rozhodujícím argumentem se za takových podmínek stává přivezený "oslík naložený zlatem".Ostatně když v roce 2003 Američané bez boje zázračně dobyli Bagdád bylo to velmi podobné. Podle zdrojů blízkých izraelským speciálním službám Američani ve strachu s těžkých bojů s bránící se republikánskou gardou Saddáma Husajna o síle asi sto tisíc mužů předem tajně kontaktovali velitele speciálních sil Republikánské gardy a velitele 4. sboru irácké armády. Projednali s nimi cenu a záruky jejich osobní bezpečnosti a bylo vše vyřízeno. Ti pak nařídili svým podřízeným, aby složili zbraně a šli domů. Výsledek této velké a slavné války byl tedy předem daný a Husajn, zrazený svými generály, byl oběšen.Co brání Washingtonu do stejné země znovu dovést stejného osvědčeného "oslíka"? Asi nic. Rusům zůstane možnost zásobovat svoji skupinu vojsk v Sýrii výhradně civilními loděmi. Ve skutečnosti se to z velké části děje i dnes.Na začátku operace v Sýrii, v roce 2015, hlavní tíha přepravy spočívala na bedrech velkých výsadkových lodí, které byly do Středozemního moře staženy i z Dálného východu. Tato plavidla naložená vždy až po okraj pendlovala mezi Černým a Středozemním mořem. Všichni v ruském velení však pochopili, že válečné lodě absolutně neurčené pro tak nelítostný maraton dlouho nevydrží. Ministerstvo obrany Ruska proto po celém světě začalo skupovat staré záplatované nákladní lodě a nasazovat je na tuto trasu. To se však ukázalo jako polovičaté řešení. Na osobní podnět ruského ministra obrany byla vytvořena společnost Oboronlogistika se statutem velké přepravní společnosti, pro kterou byla zakoupena řada velkých nákladních lodí.

Loď Sparta III / Oboronlogistika
Loď Sparta III / Oboronlogistika

Největší z nich - "Sparta III" třídy RO-RO / LO-LO byla postavena v Německu v roce 2009. Je schopna přepravit až 800 22tunových kontejnerů (z toho 30 chlazených), a stejně tak i auta a jinou těžkou techniku. Pro nakládku a vykládku má loď na bocích dva jeřáby s nosností až 350 tun.Spolu s ní má společnost Oboronlogistika k dispozici také velké lodě Sparta I, Sparta II, Sparta IV a další menší velkoobjemové lodě. Tato plavidla odstranila všechny problémy se zásobováním skupiny v Sýrii, a platí to i pro dnešek, protože turecký zákaz používání černomořských průlivů se na ně nevztahuje, jsou to civilní lodě.Doposud úsilí Oboronlogistiky úspěšně doplňovalo a doplňuje vojenské dopravní letectvo. Po tureckém zákazu však delší trasou přes Írán a Irák. V případě, že, jak již bylo uvedeno, se Američané zaslouží o zablokování této trasy, zůstanou na lince pouze lodě. Jestli budou stačit není jisté. Se začátkem speciální operace na Ukrajině se pro Rusko kromě Sýrie zformovalo další místo s potřebou zásobování - Kaliningradská oblast. Doručování zboží tam po souši blokují "Pobaltici" a Poláci na základě sankcí uvalených Západem proti Rusku. Zásobování bylo tedy svaleno na bedra námořní Oboronlogistiky. Ale to, co společnost donedávna v této oblasti měla, se ukázalo jako zcela nedostatečné. Ministerstvo obrany muselo něco stáhnout ze Sýrie a urychleně to dát na dopravní linku Usť-Luga-Baltijsk.Kontejnerová loď Sparta III byla první, která byla naléhavě převedena ze Středozemního a Černého moře do Baltského moře, předtím však byla z nějakého neznámého důvodu přejmenována na Ursa Major. Dne 21. dubna 2022 tato loď debutovala na nové trase a připojila se ke třem železničním trajektům Ambal, Baltijsk a Maršal Rokossovskij. Problém je však v tom, že podle propočtů guvernéra Kaliningradské oblasti Antona Alichanova musí pro nepřetržité zásobování jeho regionu jezdit nejméně deset trajektů. K mírnému zlepšení by měl pomoci v tureckých loděnicích Kuzey Star Shipyard dokončovaný nový velký autokolejový trajekt se schopností lámání ledu General Černjachovskij. Podle propočtů bude moci přepravovat až 80 železničních cisteren nebo 36 dlouhých osobních vagónů. Logistika je ruskou Achillovou patou, a to si dobře uvědomují jak Turci tak Američani, a budou na ni určitě tlačit. Ruskou kartou v rukávu jsou "přátelé největší" - poněkud nevyzpytatelní Číňané. Čínská zdrženlivost v přímé vojenské podpoře spojence se může překlopit v dodávky tolik potřebných civilních lodí, které poslouží vojenské věci - k udržení ruských bašt v obležení.


Ing. Zbyněk Novotný


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky