Francouzské stíhačky pro Ukrajinu

31.01.2023

V posledních dnech se začíná horečně diskutovat o možnosti dodávek stíhaček F-16 na Ukrajinu. Samotní Američané slovy svého prezidenta něco takového zatím odmítly, ale to neznamená, že by museli mít jiní v tomto směru svázané ruce. Počkejme pár dnů, či týdnů a ono se to nějak vyvine.

Do diskuze o dodávkách stíhaček na Ukrajinu se však přidala i další země vyrábějící takové stroje - Francie. Stíhačky Rafale jsou v poslední době na světovém trhu s bojovými letadly mimořádně oblíbené, ale na mysli jsou úplně jiné stroje, a to Mirage 2000.

Francie je považována za jednoho z lídrů ve výrobě stíhaček. Různé bojové střety a válečné konflikty jsou vynikající příležitostí jak vyzkoušet nové zbraně, nebo také výhodně odepsat ty staré. Podle francouzského zpravodajského kanálu BFM s odkazem na nejmenovaný zdroj z francouzské vlády "jsou dodávky stíhaček Rafale na Ukrajinu v této fázi vyloučeny", ale jednání mezi Kyjevem a Paříží ohledně možné dodávky letounů Mirage 2000 začala.

Francie je jednou z nejaktivnějších zemí dodávajících zbraně na Ukrajinu. Již dříve dodala Kyjevu samohybné dělostřelecké systémy Caesar, tažené houfnice TRF1, protiletadlové raketové systémy Crotale, přislíbila kolové stíhače tanků AMX-10RC a další zbraně. Je celkem logické, že se může otevřít cesta i pro letadla. Francouzský vojenský expert Patrick Saus v této věci poznamenal: "Únor bude měsícem letadel. Téměř ve všech kancelářích se žhaví telefony." Dodal také, že nestačí pouze poslat letadla - jde o výcvik pilotů, stejně jako o zajištění řádné údržby letadel na cizím území, a to bude ještě výrazně obtížnější než v případě tanků.

Převod starých letadel na Ukrajinu řeší pro Francii několik problémů najednou: umožňuje zbavit se balastu, prezentovat se jako šampión dobra a případně vydělat i nějaké peníze. Pokud budou staré Mirage 2000 předány Ukrajině a neukáží se v nejlepším světle, lze se vždy odkázat na modernější ruskou protivzdušnou obranu nebo pokročilejší ruská letadla. Pokud budou stroje dobře fungovat a pomohou Ukrajincům, poslouží to jako výborná reklama pro francouzské zbraně a zvýší se počet objednávek. Generál francouzského letectva Patrick Dutartre, který byl kanálem BFM také vyzván k vyjádření byl k vyhlídkám francouzských Mirage 2000 poněkud zdrženlivější. Jako praktik zdůraznil, že ani zkušený pilot nemůže být za pár týdnů přeškolen na používání stíhačky jiného systému. Ve Francii, abyste se stali vojenským pilotem, musíte dlouhodobě studovat: 17 týdnů úvodního kurzu na vojenské škole se sídlem v Salon-de-Provence a poté praktický výcvik na vojenských základnách. Výsledkem je, že výcvik až do promoce trvá čtyři roky a čtyři měsíce, a to pouze v případě, že na začátku projdete všemi zkouškami, prokážete, že jste hodni být vojenským pilotem, a podepíšete smlouvu na 10 let vojenské služby. Generál Dutartre si je jako realista dobře vědom všech rizik. "V první řadě trvá, než si piloti na nový typ letadla zvyknou. Teoreticky je možné rekvalifikaci zvládnout za pár měsíců, pokud bude školení probíhat za ideálních podmínek... To však není vše, protože je třeba vyřešit řadu problémů spojených s logistikou, a nejen to. Domnívám se, že by bylo nejsprávnější dodat Ukrajincům MiG-29, protože to je letadlo, které znají." Poté se poněkud nepatrioticky vyjádřil, že po vyčerpání rezervy MiGů-29 je nutné přeškolit ukrajinské piloty na F-16, protože jde o "nejpopulárnější" stíhačku v Evropě. Jinými slovy, Mirage 2000 nevypadá pro Ukrajinu optimálně ani v očích francouzské armády.

Mirage 2000 / USAF
Mirage 2000 / USAF
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky