Americká armáda otevřela cestu pro další konvertoplány - vybrala si stroje Bell V-280 Valor

07.12.2022

Dne 5. prosince 2022 americká armáda oznámila, že si v soutěži na perspektivní víceúčelový letoun v rámci programu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft) vybrala návrh společnosti Bell Textron.

Požadavky programu FLRAA zahrnují vytvoření středního víceúčelového stroje, který nahradí vrtulník Sikorsky UH-60 Black Hawk, zajistí přepravu dvanácti pěšáků s plnou výzbrojí a dosáhne cestovní rychlostí aspoň 230 uzlů (asi 428 km/h).

Program FLRAA je součástí většího programu FVL (Future Vertical Lift), implementovaného od roku 2004 a zajišťujícího vytvoření pěti typů nových vrtulníků nebo letadel s vertikálním vzletem a přistáním. Ty mají nahradit celou flotilu současných amerických vrtulníků (OH-58, AH-64, UH-60, CH-47). V roce 2013 si americká armáda vybrala pro první etapu tvorby technologického demonstrátoru v rámci programu FLRAA projekt stroje Bell V-280, vysokorychlostního vrtulníku SB> 1 Defiant konsorcia Sikorsky - Boeing, stroje firmy Karem Aircraft a vysokorychlostního vrtulníku AVX Aircraft. Od srpna 2014 oficiálně pokračují pouze první dva projekty. Podle podmínek předběžných smluv z roku 2014 měli první dva účastníci poskytnout své první demonstrační prototypy do konce roku 2017 - tuto podmínku však splnil pouze Bell s V-280.V březnu 2020 americká armáda potvrdila, že v soutěži bude pokračovat konsorcium Sikorsky-Boeing s SB>1 Defiant a Bell s V-280 Valor. Volba byla učiněna na základě výsledků předběžných letových zkoušek prototypových demonstrátorů obou strojů.

V-280 Valor / Bell
V-280 Valor / Bell

V-280 byl ve skutečnosti vyvinut takzvanou Team Valor aliancí - Bell Helicopter, Lockheed Martin, General Electric, Moog, IAI, TRU Simulation & Training, Astronics, Eaton, GKN Aerospace, Lord, Meggitt a Spirit AeroSystems. Stroj je téměř celý vyroben z kompozitních materiálů a je vybaven dvěma turbohřídelovými motory. Rozdíl mezi V-280 a předchozími typy konvertoplánů jako je V-22 Ospey je v tom, že se nepřeklápí celé motorové gondoly, ale pouze vrtule, díky kloubovým hřídelům. V prosinci 2020 dosáhl V-280 rychlosti 305 uzlů (565 km/h), přičemž během testování absolvoval 159 letů a nalétal více než 200 hodin.

Prototyp V-280 je poháněn motory General Electric řady T64. Vybavení sériových modelů konkrétním typem motoru je zatím neznámé. Dříve bylo oznámeno, že stroje všech návrhů FLRAA by měly být vybaveny v sérii dvěma turbohřídelovými motory General Electric T901 vytvořenými v rámci programu U.S. Army FATE (Future Affordable Turbine Engine se vzletovým výkonem více než 5000 hp. V říjnu 2021 však Bell Textron a Rolls Royce oznámily rozhodnutí nahradit motory T64 na demonstrátoru V-280 Valor turbohřídelovými motory Rolls-Royce AE 1107F, které jsou modifikací motorů Rolls-Royce T406/AE 1107C používaných na V-22 Osprey . Maximální vzletový výkon AE 1107F by měl dosahovat 7000 hp. Cestovní rychlost sériového V-280 by měla být 280 uzlů (520 km/h), maximální více než 300 uzlů (560 km/h). Dolet je deklarován na úrovni 3900 km, akční rádius (v závislosti na zatížení) by měl být od 930 do 1480 km. Sériový V-280 se čtyřčlennou posádkou může nést 14 vojáků.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky